N
G
I
S
E
D
&
G
N
I
K
C
A
P
+98 21 44 100 343
logo

+۹۸ ۲۱ ۴۴ ۱۰۰ ۳۴۳

۵ نکته بسته بندی

۵ نکته بسته‌ بندی برای رضایت مشتریان رستوران و فست فود ها

1403 / 07 / 07

با افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای غذاهای بیرون‌ بر و در حال حرکت، رستوران‌ ها و سایر خدمات تحویل غذا نیازمند بسته‌ بندی‌ های بهتری هستند تا انتظارات بالای مشتریان پس از پاندمی را برآورده کنند یا فراتر از آن بروند. دو دهه پیش، بیشتر خدمات تحویل و بیرون‌ بر غذا حول دو نوع اصلی غذا — پیتزا و غذای چینی — متمرکز بود. البته گزینه‌های دیگری نیز وجود داشتند، اما این دو گزینه برای دهه‌ها غالباً صحنه تحویل غذا را تسخیر کرده بودند. اما در پنج تا ده سال گذشته، و به‌ویژه پس از شیوع بیماری COVID-19، صنایع رستوران‌ داری و غذاهای در حال حرکت شاهد یک تغییر اساسی در نحوه مصرف غذا توسط مردم بوده‌اند.

در حالی که هنوز dine-in سهم زیادی از درآمد رستوران‌ها را به خود اختصاص داده، سفارش‌گیری دیجیتال و تحویل غذا از سال ۲۰۱۴ تقریباً ۳۰۰٪ سریع‌تر از ترافیک dine-in رشد کرده است. حتی رستوران‌هایی که به طور سنتی خدمات تحویل غذا ارائه نمی‌دادند — از جمله رستوران‌های لوکس — مجبور به سازگاری در دوران پاندمی شدند و از آن زمان این گزینه‌های تحویل را حفظ کرده‌اند زیرا مصرف‌کنندگان به دنبال انعطاف‌پذیری بیشتری در نحوه مصرف غذاهای آماده هستند.

امروز، خدمات تحویل غذا به یک غول بازار تبدیل شده است که ارزش جهانی آن بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است، طبق داده‌های مک‌کینزی. این بازار از سال ۲۰۱۷ بیش از سه برابر شده و در ایالات متحده به‌تنهایی از آغاز پاندمی بیش از دو برابر شده است. این موضوع پس از سال‌ها رشد سالانه ثابت ۸٪ اتفاق افتاده است.

 

در بسته بندی رستوران نگاه و طعم دست در دست هم دارند

حالا چه؟ با وجود اینکه پاندمی به تدریج به مرحله آندمیک تبدیل می‌شود، واضح است که خدمات تحویل غذا بیرون‌ بر و غذاخوری‌ های در حال حرکت در آینده نزدیک و بلندمدت به افزایش سهم بازار خود ادامه خواهند داد. راحتی بیشتر و توانایی تحویل غذا به مصرف‌کنندگان جدید در محل زندگی‌شان واقعاً بازی را تغییر داده است. رستوران‌ها و سایر تأسیسات غذایی گزینه‌ای جز سازگاری ندارند تا اطمینان حاصل کنند که گزینه‌های بیرون‌ بر و تحویل غذا می‌توانند با تجربه‌ای که برای بهبود آن تلاش کرده‌اند، مطابقت داشته باشند.

در این بازار در حال رشد سریع، رقابتی ماندن نیاز به ارائه غذاهای خوشمزه (و به‌طور مداوم خوشمزه) با ارزش رقابتی، بیشتر از قبل است. آنچه که زمانی تنها یک فکر ثانویه بود، اکنون ارائه غذا و بسته‌ بندی به بزرگترین عوامل در ارائه یک تجربه قابل اعتماد، با کیفیت بالا در تحویل، بیرون‌ بر و غذاهای در حال حرکت تبدیل شده است.

از رستوران‌های برنده ستاره میشلن و زنجیره‌های غذایی جهانی گرفته تا غذاخوری‌ های محلی و کامیون‌های غذا، بسته‌ بندی غذا به سرعت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های خدمات تحویل و بیرون‌ بر شده است. بدون یک استراتژی مناسب برای بسته‌ بندی غذا، رستوران‌ها و خرده‌فروشان مواد غذایی در معرض خطر ارسال محصولی به مشتریان خود هستند که به‌طور دقیق کیفیت، طعم و تلاشی که در تهیه غذا صرف می‌کنند را منعکس نمی‌کند.

امروز، رستوران‌ها و سایر خرده‌فروشان مواد غذایی باید به چندین عامل در ذهن خود توجه کنند تا به تقاضای روزافزون خدمات بیرون‌ بر و غذاهای در حال حرکت پاسخ دهند. در اینجا پنج کلید برای توسعه یک استراتژی مناسب بسته‌ بندی غذا در سال ۲۰۲۴ و فراتر از آن آورده شده است.

 

۱. بسته‌ بندی غذایی را انتخاب کنید که برند و منوی شما را تقویت کند، نه اینکه از آن بکاهد

با ورود بیشتر رستوران‌ها و تأسیسات غذایی به عرصه خدمات بیرون‌ بر و تحویل غذا نسبت به گذشته، به‌طور قطع رقابت افزایش یافته است. روزهایی که رستوران‌ها و مکان‌های بیرون‌ بر می‌توانستند غذاهای خود را در یک ظرف استایروفومی با درب لولایی بگذارند، آن را به راننده تحویل دهند و کارشان را تمام شده بدانند، به پایان رسیده است. در دنیای امروز رقابت در زمینه بیرون‌ بر و تحویل غذا، نمی‌توان به سادگی از بسته‌ بندی غافل شد.

 

متأسفانه، رستوران‌ها و خرده‌فروشان غذایی کنترل قابل توجهی بین زمان تهیه غذا و زمانی که در نهایت به خانه مشتری می‌رسد، از دست می‌دهند. چه از نظر جنس، رنگ، ساختار، اندازه یا شکل، بسته‌ بندی غذا نقش حیاتی در حفظ زیبایی و کیفیت غذا از رستوران تا میز غذاخوری دارد. هنگام کار با تأمین‌کننده بسته‌ بندی، گزینه‌هایی را انتخاب کنید که با منوی شما، اندازه‌های وعده و زیبایی کلی که در تلاش برای دستیابی به آن هستید، همخوانی داشته باشد.

 

۲. از بسته‌ بندی غذایی استفاده کنید که برای نوع و دمای غذا طراحی شده باشد

بسته‌ بندی می‌تواند و باید زیبایی خدمات بیرون‌ بر و تحویل غذا را بهبود بخشد. آن خرده‌فروشان غذایی که این نکته را درک می‌کنند، دارای گزینه‌های بسته‌ بندی طراحی شده برای غذاهای گرم در مقابل غذاهای سرد و مایعات در برابر جامدات هستند.

 

با افزایش خدمات تحویل و فشار بیشتری که بر روی رانندگان تحویل و اپلیکیشن‌ها وجود دارد، داشتن بسته‌ بندی غذایی که دمای غذا و یکپارچگی آن را تا حد ممکن پس از ترک رستوران حفظ کند، به طور فزاینده‌ای مهم‌تر شده است. اکنون شهرت‌ها در خطر است و هیچ چیزی بدتر از این نیست که غذایی بیرون‌ بر یا تحویل دهید و به خانه برگردید و ببینید بسته‌ بندی غذا به خاطر نداشتن دریچه‌های مناسب برای مدیریت رطوبت، خیس شده است یا دمای غذا به شدت سرد یا گرم شده زیرا بسته‌ بندی به‌طور کامل بسته نمی‌شود و یا برای نوع خاصی از غذا طراحی نشده است.

 

۳. از بسته‌ بندی‌ های پایدار استفاده کنید، اما با دقت انتخاب کنید.

بیایید واقعیت را بپذیریم — بسته‌ بندی غذایی نمایانگر تلاش‌های رستوران یا خرده‌فروشان غذایی در زمینه پایداری است. برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، داشتن بسته‌ بندی پایدار دیگر یک گزینه‌ی مطلوب نیست — بلکه یک ضرورت است. ۵۵٪ از آمریکایی‌ها می‌گویند که «بسیار نگران تأثیرات زیست‌محیطی بسته‌ بندی محصولات هستند». هرچند ممکن است بسیاری از مصرف‌کنندگان برای اولین بار انتخاب بیرون‌ بر یا تحویل غذا را بر اساس بسته‌ بندی پایدار شما نکنند، اما این می‌تواند دلیلی باشد که بسیاری از آنها مشتریان ثابت شما شوند. حتی قوانین محلی و ایالتی رستوران‌ها و خرده‌فروشان غذایی را مجبور کرده‌اند که بسته‌ بندی‌ های قدیمی خود را که به زباله‌ها ختم می‌شدند، کنار بگذارند و به گزینه‌های دوستدار محیط‌زیست روی آورند.

امروزه گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد — از محصولات کاغذی ساخته شده با محتوای بازیافتی و محصولات خمیری کاملاً کمپوست‌پذیر گرفته تا گزینه‌های پلاستیکی که نیز قابل بازیافت هستند. با ادامه رشد پذیرش بازیافت، این موضوع نیازمند دقت از سوی همه طرف‌ها در زنجیره ارزش است تا درک کنند که بازارهای محلی شما چه موادی را واقعاً قبول می‌کنند.

زیرساخت‌های کمپوست‌سازی در بسیاری از مناطق محدود است، اما همچنان در حال رشد است و گزینه‌ای دیگر برای مشتریان فراهم می‌آورد. هنگام همکاری با تأمین‌کننده بسته‌ بندی خود برای انتخاب محصولات، حتماً سناریوهای فعلی و آینده پایان عمر محصولات را در نظر بگیرید تا بیشترین تأثیر را در بازارهایی که در آن فعالیت می‌کنید، داشته باشید. همچنین همواره مهم است که اطمینان حاصل کنید که محصول برای استفاده مناسب است و در عین حال به اهداف پایداری نیز توجه کنید. در برخی موارد، گزینه‌های کمپوست‌پذیر ممکن است بهترین گزینه باشند؛ در موارد دیگر، انتخاب ظرف‌های پلاستیکی قابل بازیافت آسان، مانند پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)، ممکن است بهترین راه‌حل باشد.

 

۴. تجربه سرو غذا در خانه را برای مشتریان در نظر بگیرید

این روزها باید فرض را بر این گذاشت که مشتریان غذاهای تحویل یا بیرون‌ بر خود را مستقیماً از بسته‌ بندی مصرف خواهند کرد و وقت خود را صرف قرار دادن آن روی ظرف شخصی نخواهند کرد. بنابراین، رستوران‌ها و خرده‌فروشان غذایی باید نیز فرض کنند که نحوه قرار دادن غذا در بسته‌ بندی، همان نحوه‌ای است که مردم هنگام خوردن آن را خواهند دید. حالا، برای غذاهایی که به‌صورت خانوادگی تحویل داده می‌شوند، مانند پیتزا که تقریباً همیشه روی یک ظرف قرار می‌گیرد، این موضوع ممکن است چندان حائز اهمیت نباشد. اما برای وعده‌های غذایی چند مرحله‌ای فردی یا تجربه‌های غذاخوری لوکس‌تر که مشتریان مستقیماً از بسته‌ بندی غذا می‌خورند، این موضوع بسیار مهم است.

 

خوشبختانه، واقعیت امروز این است که تحویل غذاهای با کیفیت بالا نیازی به فدا کردن جنبه‌های زیبایی‌شناختی ندارد. به‌عنوان بخشی از حفظ تجربه غذاخوری در داخل رستوران پس از خروج غذا، طراحی و انتخاب بسته‌ بندی غذا نقش حیاتی در لذت مشتری از غذا ایفا می‌کند. اطمینان حاصل کنید که از بسته‌ بندی‌ هایی استفاده کنید که آماده سرو روی میز باشند و به آشپزخانه اجازه دهند غذا را به مشتریان به گونه‌ای ارائه کند که گویی خودشان در رستوران هستند.

 

۵. مدیریت گزینه‌های مختلف بسته‌ بندی غذایی با محدودیت‌های فضایی و هزینه‌ای.

با توجه به نکات فوق، به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که ارائه بهترین تجربه بیرون‌ بر و تحویل غذا نیاز به دوازده یا بیشتر نوع مختلف بسته‌ بندی دارد تا با هر مورد منوی رستوران سازگار باشد. اما این‌طور نیست.

بهترین تأمین‌کنندگان بسته‌ بندی غذایی با توجه به منوی خاص و نیازهای مشتری شما، فهرستی از گزینه‌ها را توسعه می‌دهند که می‌توانند به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند، بدون اینکه ظاهر غذا یا عملکرد بسته‌ بندی تحت تأثیر قرار گیرد. به گزینه‌هایی فکر کنید که برای غذاهای گرم و سرد مناسب باشند یا انتخاب یک سینی پایه واحد که با چندین نوع درب سازگار باشد — درب‌های بلند برای ساندویچ‌ها و سالادهای بزرگ و درب‌های تخت برای موارد سبک‌تر. پیدا کردن ترکیب مناسب بسته‌ بندی کلید موفقیت است و تأمین‌کننده مناسب بسته‌ بندی می‌تواند در این زمینه کمک کند.

با توجه به فضای محدود آشپزخانه و بودجه‌های کم، باید فقط چند نوع مختلف از محصولات بسته‌ بندی کافی باشد تا منوی کامل یک رستوران یا مجموعه‌ای از گزینه‌های گرم و سرد یک خرده‌فروش بزرگ را پوشش دهد. تأمین‌کنندگانی که سعی در معرفی بیش از حد طراحی‌ های سفارشی دارند، به بهترین منافع رستوران و یا خرده‌فروشان غذایی توجه نمی‌کنند.

اگر رستوران‌ها و خرده‌فروشان غذایی در چند سال گذشته چیزی آموخته باشند، آن این است که همواره باید قابل سازگاری و پاسخگو به تغییرات باشند. آن خرده‌فروشان غذایی که سریع‌تر سازگار می‌شوند، بیشتر قادر خواهند بود در این چشم‌انداز در حال تغییر رقابتی بمانند. دنیای تحویل غذا و بیرون‌ بر در مدت زمان کوتاهی به‌طرز چشم‌گیری تغییر کرده و اکنون همکاری با رهبران معتبر در زمینه بسته‌ بندی غذایی بیش از هر زمان دیگری ارزشمند است.

 

جعبه پیتزا

جعبه پیتزا

جعبه برگر

جعبه برگر

جعبه ساندویچ

جعبه ساندویچ

جعبه سوخاری

جعبه سوخاری

جعبه سیب زمینی

جعبه سیب زمینی

جعبه و کاور سالاد

جعبه و کاور سالاد

جعبه غذا

جعبه غذا

بسته بندی غذا

بسته بندی غذا

سینی مقوایی غذا

سینی مقوایی غذا

جعبه کافی شاپ و لیوان

جعبه کافی شاپ و لیوان

جعبه شیرینی و کیک

جعبه شیرینی و کیک

جعبه غذای کودک

جعبه غذای کودک

پاکت دلیوری

پاکت دلیوری

بسته بندی قاشق و چنگال

بسته بندی قاشق و چنگال

جعبه دستمال کاغذی

جعبه دستمال کاغذی